Thursday 9 January 2014

Viikko Vietnamissa (Sorry, only in Finnish...)

Noniin, eka viikko vierähtänyt Vietnamissa! Lähdettiin siis Hanoista taksilla Hai Phongiin, jossa vietettiin 2 yötä. Yhtäkään muuta turistia ei näkynyt ja blondin kaa liikkuminen oli vähän ahdistavaa, mut sika hauskaa :D Liikennevaloissa, joka oli täynnä mopoilijoita, JOKAISEN pää oli kääntynyt Helenaan. Ravintoloissakin vanhemmat vaan osotteli lapsilleen "kato". Hyvät käytöstavat näillä täällä ;)

Käveltiin torilla, missä oli kanoja häkissä ja vapaana, sammakoita häkissä, kaloja kuolleina vedessä, rapuja häkeissä, erilaisii simpukoita, hedelmiä yms.yms.yms.. Käytiin syömässä paikallisissa pikku ravintoloissa kevätkääryleitä, nuudeleita, vihanneksii, kaikkea vietnamilaista :) Aamupalaksikin saatiin vietnamilaiseen tapaan nuudelikeittoa. Se alkoki tässä viikon jälkeen tulla jo ulos korvista :D

Mun 20-v synttäripäivänä haluttiin mennä vähän hienompaan ravintolaan ja löydettiin yks, mikä näytti ihan siistiltä ulkoapäin. Mentiin sisälle. Siellä oli meijän lisäksyhet asiakkaat. Ja se oli kohtalaisen iso paikka. Kukaan ei puhunu enkkuu. Yritettiin kysyy "food, food" ja esittää mitä haluttiin. Ja sitten ne tajus. Ei kuitenkaa saatu minkäänlaista ruokalistaa. Juomalista saatiin, mutta mitään muuta ei ollut jäljellä (?) kuin olutta. Joten otettiin ne sitten... (en oo oluen ystävä...) Sitte odoteltiin ruokia, ett mitäs sieltä oikeen tulee. Hetken ajan päästä meijän eteen kannettiin lihanuudelikeitot. Siinä sitte hip hip hurraa, en syö punasta lihaa XD Hahha, että sellanen ihana, ainakin ikimuistonen, 20-v synttäri-illallinen lihakeittoa ja olutta :D
Hai Phongista jatkettiin sellasella pienellä rautaveneellä Catba-saarelle. Oli iha jännä kokemus. Sieltä veneestä ei nähnyt ikkunoista ulos ja se meni ihan hulluu vauhtii, pomppi vaan. Paikalliset oli ihan rennosti, mut turistit vähän vilkuili toisiaan :D

Catba-saari oli ihana! Se luonto niin uskomatonta! Vihertävät vuoret ja meri <3 Ja siellä näkyki sitte lähinnä vaan turisteja, ei kuitenkaan liikaa, että se saaren rauha olis rikkoutunut. Käytiin syömässä meren päällä kelluvassa ravintolassa, vuokrattiin mopot, käytiin hieronnoissa, mani-ja pedikyyrissä, vuokrattiin pyörät, joogattiin rannalla ja käytiin kanootilla soutelee :) Yks yö vietettiin kans bungalow'ssa meren rannalla! Ihana paikka !!! Suosittelen:)

Catba-saarelta lähettiin sitten eka bussilla, sitten veneellä, taas bussilla ja vielä toisella bussilla kohti Hanoita. Seki oli ihan jännä kokemus. Matkan piti kestää 4,5h mutta vähän veny...
Oli se ihanaa istuu siin kosteelta haisevassa bussissa ja kuunnella, kun takana yks oksenteli eikä päässy ees koko päivänä vessaan, niin piti vältellä juomista :D Perillä Hanoissa otettiin taksi, joka sano tietävänsä missä meijän hotelli sijaitsee (mentiin lentokenttähotelliin, koska lähtö niin aikaisin aamulla...) Joo sitten ajeltiin sen kuskin kaa yli tunti ja se pysähteli kysymään, missä se osote on... Loppujen lopuks pyydettiin sitä jättää meijät lentokentälle, ett päästiin vessaan ja otettii uus taksikuski joka sitte löyski perillä. Pitkä päivä ilman vessaa ja ruokaa, mutta ihana henkilökunta (söpöt vietnamilaiset teinipojat) otti meijät vastaan ilosesti :))

Huomen aamulla siis lento kohti Hong Kongia!!

Vietnam oli kiva nähä, mutta ihanaa päästä jo pois :D